مقالات برتر

خانه هوشمند بیسیم یا سیمی

سیمی ویا بیسیم 1 1

وقتی قصد هوشمند سازی ساختمان یا پروژه خود را دارید پس از کمی جستجو و آشنایی بیشتر با محصولات و شرکت های هوشمندسازی می بینید که محصولات خانه هوشمند به یکی از دو روش سیمی یا بی سیم (وایرلس) ارائه می شوند. در این مقاله ارمغان گستر سعی کردیم تا محاسن و معایب هر کدام از این روش های خانه هوشمند سیمی و خانه هوشمند بی سیم را بررسی کنیم…

پس در ادامه همراه ما باشید

خانه هوشمند می‌تواند به هر دو صورت بی‌سیم و سیمی پیاده‌سازی شود، و انتخاب بین آنها بستگی به نیازها و شرایط شما دارد.

خانه هوشمند بی‌سیم:

در یک خانه هوشمند بی‌سیم، استفاده از فناوری‌های بی‌سیم مانند Wi-Fi، بلوتوث و زیگبی برای اتصال و کنترل دستگاه‌ها و وسایل خانه استفاده می‌شود. این نوع سیستم معمولاً آسانتر در نصب و پیکربندی است، زیرا نیازی به سیم‌کشی برای اتصال دستگاه‌ها نیست. شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های همراه خود یا کامپیوترهای شخصی، دستگاه‌ها را کنترل کنید و اطلاعات را به صورت بی‌سیم انتقال دهید.

خانه هوشمند سیمی:

در یک خانه هوشمند سیمی، استفاده از سیم‌ها و کابل‌ها برای اتصال و ارتباط بین دستگاه‌ها و وسایل خانه صورت می‌گیرد. در این حالت، نیاز به کابل‌کشی و نصب سیم‌ها برای اتصال دستگاه‌ها وجود دارد. یکی از مزایای این روش این است که ممکن است پایداری و قابلیت اطمینان بیشتری در انتقال اطلاعات داشته باشد، زیرا سیم‌ها مستقیماً به دستگاه‌ها متصل هستند و مشکلات مربوط به تداخل بی‌سیم وجود ندارد

بنابراین، انتخاب بین خانه هوشمند بی‌سیم یا سیمی بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. اگر می‌خواهید نصب ساده‌تری داشته باشید و از امکان کنترل بی‌سیم استفاده کنید، خانه هوشمند بی‌سیم مناسبتر است. اما اگر به دقت بیشتر در انتقال اطلاعات و پایداری ارتباط نیاز دارید، ممکن است خانه هوشمند سیمی مناسب‌تر باشد.

در حالت سیمی در خانه هوشمند یک تابلو برق هوشمند خواهیم داشت و کابل ارسال و دریافت دیتا که تجهیزات را به هم مرتبط می کند که در روش هوشمندسازی بی سیم خبری از آنها نیست .

خانه هوشمند سیمی برای من مناسب تر است یا هوشمند سازی به روش بی سیم (وایرلس)؟

در این مقاله سعی داریم تا با بررسی نسبتا کاملی بر روی محاسن و معایب هر کدام از این روش های هوشمند سازی بی سیم یا بی سیم را توضیح دهیم. و در نهایت ببینیم در خانه هوشمند ارمغان به عنوان تولید کننده تجهیزات خانه هوشمند ساخت ایران چه راه حلی پیشنهاد میشود.

مقایسه پروتکل های خانه هوشمند سیمی و بی سیم (وایرلس)

در هر یک از روش های زیر انواع پروتکل های هوشمندسازی ساختمان استفاده می شود که رایج ترین آنها می توان گفت موارد زیر هستند:

پروتکل ه
ای سیمی:BACnet- s bus- knx – Modbus

پروتکل های بی سیم : zibee-zwave-rf-wifi

بررسی کلی بر روی هوشمندسازی بیسیم و کابلی

هوشمند سازی بیسیم برای ساختمان هایی مناسب اند که در حال باز سازی هستند و یا در حال ساخت اند.روش سیم کشی کاملا سنتی داردو هیچ تغییری در سیم کشی معمول ساختمان ایاد نمیشود.

نصب تجهیزات هوشمند بیسیم ارمغان بسیار راحت است و توسط یک برقکار آماتور هم انجام میشود.

از نظر هزینه,قیمت هوشمند سازی بیسیم کمی بیشتر از هوشمند سازی کابلی است.

از نظر دقت و کیفیت هردو باهم برابرند.

هوشمند سازی کابلی برای ساختمان هایی است که از صفر ساخته میشوند چون نیاز به کابل کشی مخصوص دارند.

برای هوشمندکردن یک ساختمان ساخته شده از روش کابلی نیاز به کلی بنایی و خراب کردن است.

هزینه کمتری نسبت به هوشمندسازی بیسیم دارد.

مقایسه خانه هوشمند سیمی و خانه (وایرلس) از نظر سیم کشی و نحوه اجرا

هر یک از تجهیزات خانه هوشمند وظیفه مشخص دارند و برای انجام آن با یکدیگر در ارتباط هستند دیتا و دستور تبادل می کنند.در هوشمند سازی بی سیم (وایرلس) این بخش از سیم کشی (معمولا کابل شبکه یا کابل KNX) حذف می شود و اطلاعات به صورت بی سیم ارسال و دریافت می شود.

در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که بخشی از سیم کشی که به منظور تغذیه مصرف کننده است طبیعتا بصورت سیمی پابرجاست و اتفاقی که رخ داده تنها کابل شبکه حذف شده و ارسال و دریافت اطلاعات را در بستر بی سیم شامل وای فای، رادیویی و.. انجام می شود. به طور مثال یک پرده برقی وایرلس را تصور کنید برای بازشدن نیاز به دستور دارد که بی سیم ارسال می شود و نیاز به پاور 220 ولت دارد که از طریق سیم کشی تا محل موتور پرده تامین می شود. در نتیجه اجرای هوشمندسازی بصورت بی سیم ساده تر و سریع تر خواهد بود.

همچنین اینکه نیاز به تابلو برق هوشمند که تجهیزات هوشمند سازی سیمی داخل آن نصب شود در هوشمند سازی بی سیم وجود ندارد.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *