دانستنی ها, مقالات محصول محور

سنسور درب و پنجره هوشمند چیست؟

و پنجره هوشمند چیست؟

سنسور درب و پنجره هوشمند چیست؟

سنسور درب و پنجره هوشمند یا همان “سنسور درب و پنجره”، یک دستگاه الکترونیکی است که برای تشخیص و اندازه‌گیری وضعیت درب‌ها و پنجره‌ها در یک ساختمان استفاده می‌شود. این سنسورها به صورت هوشمندانه و خودکار عمل می‌کنند و می‌توانند وضعیت باز و بسته بودن درب‌ها و پنجره‌ها را تشخیص داده و به سیستم هوشمند ساختمان اطلاع دهند.

سنسورهای درب و پنجره هوشمند معمولاً با استفاده از فناوری‌های مختلفی مانند سنسورهای مغناطیسی، اپتیکال، فشار، آلتراسونیک و غیره عمل می‌کنند. نوع سنسوری که استفاده می‌شود، بستگی به نوع درب یا پنجره و نیازهای سیستم هوشمند ساختمان دارد.

وظیفه اصلی سنسور درب و پنجره هوشمند

وظیفه اصلی سنسور درب و پنجره هوشمند تشخیص وضعیت باز یا بسته بودن درب‌ها و پنجره‌ها است. با تشخیص وضعیت باز بودن درب یا پنجره، سیستم هوشمند ساختمان قادر است به طور خودکار واکنش نشان دهد.

به عنوان مثال، در صورتی که سنسور درب و پنجره تشخیص دهدکه درب یا پنجره باز است، سیستم هوشمند می‌تواند عملکردهایی را اجرا کند مانند خاموش کردن سیستم تهویه، روشن کردن سیستم امنیتی، یا ارسال هشدار به صاحب ساختمان.

علاوه بر تشخیص وضعیت باز یا بسته بودن، سنسورهای درب و پنجره هوشمند ممکن است ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشند.

برخی از سنسورها می‌توانند تشخیص دهند که درب یا پنجره قفل شده است یا خیر، و یا حتی بتوانند اطلاعاتی از وضعیت باز یا بسته بودن درب یا پنجره را به سیستم مدیریت امنیت منتقل کنند.

به طور کلی، سنسورهای درب و پنجره هوشمند مهمترین بخش از سیستم‌های هوشمند ساختمان هستند و به طور هوشمند و خودکار در کنترل و مدیریت درب‌ها و پنجره‌ها در ساختمان‌ها مشغول عمل می‌شوند.

مهمترين عامل از بين دلايل چهارگانه ايجاد يک خانه هوشمند “امنيت” است. بنابراين در انتخاب سيستم هاي هوشمند سازي ساختمان همواره توجه ويژه اي به سنسورهايي مي شود که پوشش دهنده مسئله امنيت هستند. يکي از پرکاربردترين سنسورها در بخش ايجاد امنيت، سنسورهاي درب و پنجره هستند. حفظ امنيت درب ها و پنجره هاي يک ساختمان يکي از اساسي ترين نکات در انتخاب يک سيستم هوشمندسازي است.

ورودي ها و خروجی ها نقاط ضعف خانه شما هستند.

302 300x300 1

درب و پنجره بدون محافظ يک علامت “خوش امدگویی بزرگ”براي سارقان است!.
به همين دليل سنسورهاي درب و پنجره يکي از متداولترين اجزاي سيستم هاي هوشمندسازي ساختمان به شمار مي روند.

نخستين سيستم هاي امنيتي خانه نيز تنها شامل سنسورهاي درب بود

يک سيستم ساده: به اين صورت که با بازشدن درب يا پنجره يک زنگ ارتعاشي بزرگ در قسمت مرکزي خانه به صدا در مي آمد.
اما خوشبختانه امروزه با پيشرفت تکنولوژي با طيف وسيعي از گزينه ها مواجه هستيم.

سنسورهاي درب مانع باز و بسته شدن غيرمجاز درها و پنجره ها مي شوند،همچنین وقتي کسي وارد خانه شما مي شود آنها به شما اطلاع مي دهند،به طور مثال اگر يک درب يا پنجره هنگامي که زنگ هشدار روشن است باز يا شکسته شود، سنسور سيگنال را به پنل اصلي ارسال مي کند و بلافاصله زنگ هشدار به صدا در مي آيد.
تقريبا همه سنسورهاي درب شامل دو قسمت reed switch و مگنت هستند و تا زمانيکه به صورت موازي با يکديگر نگه داشته شوند يک مدار را تشکيل مي دهند.

هنگامي که کسي درب را باز مي کند، دو بخش جدا و مدار قطع مي شود که باعث مي شود سيگنال به پنل اصلي ارسال و بر حسب تنظيمات سيستم برايتان پيام ارسال مي شود يا زنگ هشدار به صدا دربيايد.
از آنجا که تکنولوژي به کار رفته در سنسور درب خلاقانه است،مي توان آن را در بسياري از روش هاي نوآوارانه استفاده کرد،به خصوص اگر سيستم مورد استفاده امکان دريافت پاسخ هاي متفاوت را براي اعلام هشدار پشتيباني کند.

بعضي از برندها به مشتريان اجازه مي دهند که خود نحوه گزارش يک رويداد را انتخاب کنند:

در اين حالت شما مي توانيد تصميم بگيريد که سنسور هشدار را به صورت به صدا درآمدن زنگ خطر يا ارسال يک گزارش دقيق به ايميل يا تلفن شما (يک هشدار هوشمند) يا يک متن يا ايميل خصوصي (يک هشدار مخفي) اعلام کند.

روش هاي ديگري که مي توانم از سنسور درب استفاده کنم!

اين سنسور نه تنها براي محافظت دنياي بيرون خانه بلکه در محيط خانه نيز کاربرد دارد.

 با استفاده از سنسور درب از ورود و خروج فرزندتان به منزل مطلع مي شويد سنسور به شما اطلاع مي دهد در چه ساعتي درب منزل شما باز شده است.

اين سنسور مي تواند يک محافظ 24 ساعته در منزلتان باشد!

شما مي توانيد با استفاده از اين سنسور از باز شدن پنجره اتاق کودک بازيگوش خود مطلع شويد و يا از آن براي درب کمدها (محل نگهداري اشيا و اسناد با ارزشتان) و يا کابينت ها  (قفسه نگهداري داروها، شوينده هاو…) و يا ورودي استخر منزلتان براي افزايش ايمني کودکتان استفاده کنيد و در کنار امنيت منزلتان از ايمني بيشتر افراد در منزل اطمينان داشته باشيد.

سنسورهاي درب و پنجره ارمغان با ويژگي هاي امنيتي و اتوماسيون، از اينکه اموال و عزيزانتان در تمام ساعات شبانه روز در امنيت هستند، آرامش را به شما هديه مي کنند.

برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *