دانستنی ها

معایب هوشمند سازی نکردن ساختمان

نکردن ساختمان

معایب عدم هوشمند سازی ساختمان همان مشکلاتی است که زندگی را برای ساکنین خانه های سنتی دشوار میکند. ما در این مقاله ارمغان گستر سعی بر این داریم تا شما را با مشکلات عدم هوشمند سازی خانه و عدم استفاده از خانه هوشمند آشنا کنیم.

اولین سوالی که در این مورد ایجاد می‌شود این است که: خانه هوشمند چیست و مزایای خانه هوشمند کدام است؟ در مقاله های گذشته به فواید هوشمند سازی ساختمان به طور کلی و کامل پرداخته ایم.میتوانید به قسمت بلاگ سایت مراجعه کنید.

معایب سیستم سنتی برق خانه چیست؟

خانه هایی با سیستم برق سنتی هر چه بزرگتر باشد سختی کارهای کوچکی همچون: کنترل روشنایی و سیستم سرماش و گرمایش بسیار دشوار است. در این خانه ها ممکن است برای خاموش کردن یک چراغ کوچک مجبور شوید از پله ها بالا و پایین بروید.

در این مقاله به عیب هایی همچون:

  • امنیت پایین
  • مصرف بیش از حد انرژی
  • کاهش ارزش خانه
  • زندگی سخت تر
  • ظاهر قدیمی و دورمانده از تکنولوژی

میپردازیم.

ایمنی و امنیت پایین

دزدها معمولا وقتی ساکنین در خانه نیستند دست به کار می‌شوند. حتما شما هم در این باره داستان‌هایی شنیده‌اید. و شاید خودتان جزو قربانیان این گونه سرقت ها باشید.

سارق زنگ آیفون خانه را میزند. و هنگامی که جوابی نمی‌شنود با خیال راحت درب خانه را با تجهیزاتی که دارد باز می‌کند. یا از روی دیواربه داخل حیاط می پرد و یا از پنجره به داخل خانه نفوذ می کند. هرچقدراز قفل قوی تری استفاده و حفاظ های بلند و آهنین بر دیوار و پنجره ها نصب کنید، در یک خانه سنتی باز هم نمی توانید کاملا از هجوم سارقین در امان باشید.

درگذشته برای در امان ماندن از دست پلیس ها خانه رو مجهز به سیستم دزدگیر میکردند که مستقیم به اداره پلیس زنگ میخورد.

اما سیستم هوشمند یک راهکارکامل تر برای این موضوع دارد. هنگامی که از خانه خارج می شوید و به سرکار یا به مسافرت می روید. میتوانید از طریق موبایل تصویر همه کسانی که زنگ خانه شما را می زنند ببینید، با آنها صحبت کنید. و تصمیم بگیرید که درب را برای آنها باز کنید یا نه.

قفل های ورودی ساختمان تنها در صورت شناسایی اثر انگشت شما درب را باز میکنند.حتی میتوانید دستگیره ای بگیرید که تشخیص چهره داشته باشد.

حتی چراغ ها و تلوزیون به صورت تصادفی روشن می شوند. تا به سارقین احتمالی نشان دهند هنوز کسی درخانه حضور دارد.

سنسورها هر حرکتی را برروی موبایل به شما خبر می دهند و شما می توانید از طریق دوربین ها ببینید در خانه چه خبر است تا در صورت نیاز با پلیس تماس بگیرید.

در اصل این سیستم چشم گوش شما در خانه است وتمام کاری که شما در خانه میتوانستید بکنید راانجام میدهد.

ایمنی در برابر آتش سوزی

ایمنی در خانه فقط محدود به محافظت دربرابر نفوذ افراد بیگانه نیست، یکی دیگر از چالش های ایمنی در خانه وقوع حریق و آتش سوزی است. که خانه های با تاسیسات سنتی را تهدید می‌کند. اما خانه هوشمند برای این مشکل هم راه حل های مناسبی دارد.

سنسورهای تشخیص دود، گاز و حرارت وظیفه تشخیص آتش سوزی را بر عهده دارند. در چنین شرایطی سیستم هوشمند همانند یک تیم آتش نشان وارد عمل می شود. با آتش نشانی تماس میگیرد، به شما هشدار می دهد، درها را باز میکند، سیستم اطفاء حریق را فعال می کند و دقیقا به شما می گوید که آتش از کدام ناحیه آغاز شده است.

مصرف بی‌رویه انرژی و کاهش ارزش خانه

شاید از نظر خیلی ها یکی از مهمترین معایب هوشمندسازی ساختمان هزینه و قیمت آن باشد. ولی ما عقیده داریم این هزینه نوعی سرمایه گذاری به حساب می آید و پس از مدتی به جیب شما باز میگردد. و برای این مسئله دلایلی هم داریم.
میدانید که انرژی در سرتاسر دنیا گران است پس اگر خانه شما در مصرف انرژی هیچ صرفه جویی نداشته باشد,هزینه بسیار زیادی از جیبتان میرود.ولی برعکس اگر خانه شما هوشمند باشد مصرف انرژی شما بسیار کاهش میابد. به طور مثال فرض کنید لوله قسمتی از خانه شما دچار نشتی شده باشد,شما در کسری از ثانیه با وجود شیر برقی متوجه نشتی آن میشوید.

زندگی دشوارتر

  • زندگی در خانه سنتی با رفاه کمتری در جریان است.
  • میزان خرابی و خسارت در خانه با تاسیسات سنتی بیشتر و خطرناک تر است.
  • خانه های هوشمند معمولا به دلیل وجود سیستم موزیک هوشمند و دستیار صوتی سرگرم کننده تر هستند.
  • بازدهی خانه های سنتی دربرابر میزان انرژی که مصرف میکنند بسیار پایین تر است.
  • یک خانه سنتی برای هر عملکرد نیاز به فرمان فیزیکی مستقیم ساکنین دارد.
  • مثلا تصور کنید شب در حالیکه همه ساکنین به رخت خواب خود رفته اند، با وجود خستگی زیاد متوجه روشن ماندن چراغ آشپزخانه می شوید.راهی جز اینکه بروید با تمام خستگی و چراغ را خاموش کنید یا صبح که بیدار میشوید میفهمید تمام مدت کولر روشن بوده و شما بدن درد شده اید.

این ها تنها قسمتی از معایب عدم هوشمند سازی بود.بااین حال شما میتوانید با پرداخت مبلغ ناچیزی خانه خود را هوشمند کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *